Actiepunten

De actiepunten

van de Buurtraad Thull

Verkeersveiligheid Thull

Er vindt regelmatig overleg plaats met de gemeente over de verkeersveiligheid. Punten van bespreking zijn o.a. snelheidbeperkende maatregelen en de stoepranden. De gemeente wil het afschuinen van de stoepranden (waar mogelijk) uitvoeren i.v.m. de uitwijkmogelijkheden voor tegemoetkomend verkeer. Met de bewoners zal de afschuining worden afgestemd.

 

Herstructurering Mulderplas

De herstructurering van de Mulderplas is in 2018 besproken met wethouder Roy van der Broek van Schinnen.

De gemeente initieert een overleg met de betrokken partijen, zoals: Natuurmonumenten, IVN, de Gemeente Schinnen/Beekdaelen en de Buurtraad in 2019. Onderwerpen in het overleg zijn o.a.: de herstructurering en de bereikbaarheid Mulderplas, de parkeergelegenheid en de wandel- en fietspaden die in plannen genoemd worden.

Daarbij staat de bescherming van de flora en fauna vooraan op de agenda.

 

Milieu en Rust: de "groene parel" Thull

Rechtstreeks met de gemeente: oriënterend op alle actiepunten. Focus op de herstructurering Mulderplas en Mulderwegske, inpassing aansluiting buitenring, de plannen horeca van de Alfa-brouwerij, de rust rond de Mulderplas, de parkeer- en verkeersveiligheid in Thull.

 

Silo´s `KatoenNatie` AFGEROND

Bezwaarschrift aan de gemeente Nuth om de verhoging van de huidige silo's met 10 meter te voorkomen.

Gemeente Nuth heeft besloten om toch toestemming te geven.

De buurtraad Thull overweegt om een procedure bij de Raad van State te starten.

Dit kan, echter, pas ná de publicatie door de gemeente Nuth/Beekdaelen van de voorgenomen uitbreiding van de silo's.

Wij houden de pubicaties van de gemeente bij om tijdig actie te ondernemen!

De silo's zijn geplaatst maar wel voorzien van een soort 'schutkleur' waardoor ze minder opvallen in het landschap. 

Aansluiting Buitenring Parkstad/A76, geluidsoverlast

Overleg met het coördinatiepunt Buitenring Parkstad en Rijkswaterstaat.

Daarnaast vindt overleg plaats met de Gemeente Schinnen/Beekdaelen over inpassing in landschap en demping van het verkeersgeluid. De buurtraad is voorstander van aanplant van groen met voldeonde bladervolume en andere voorzieningen om geluidsoverlast te voorkomen/ terug te dringen.

 

Leisure Lane

De buurtraad heeft een protestbrief gericht aan IBA Parkstad, waarin bezwaar is gemaakt tegen de vermelding op de website van IBA over de mogelijkheid om de Leisure Lane open te stellen voor e-Cars.

IBA heeft de tekst bijgesteld en het bezwaar van Thull is meegenomen in de verdere planvorming:

- De provincie Limburg is eigenaar van het project Leasuer Lane.

- IBA Parkstad zal het bezwaar van de buurtraad bij de provincie ter sprake brengen.

- De buurtraad heeft van IBA, provincie en gemeente de verzekering gekregen, dat er geen gemotoriseerd verkeer zal worden toegelaten.

 

Aanpak Mulderweg

De buurtraad heeft met de gemeente Schinnen vanaf oktober 2018 actie ondernomen op de ontwikkeling van de Mulderweg als deel van de Beekdaelenroute (plan van de gemeente Beekdaelen). De aansluiting naar Oirsbeek van de  fiets- en wandelweg "Beekdaelenroute" is in november/december 2018 uitgevoerd (1e fase). Wij hebben tijdens deze uitvoering overlegd over de aanpak en verbetering van het wegdek/de afwatering van de Mulderweg en de aansluiting van de wandelpaden op de Mulderweg.

- Een doorn in het oog was het regelmatig gebruik van de wandelpaden en de Mulderweg door gemotoriseerd verkeer.

Om dit te voorkomen zullen in de eerste helft van 2019 afsluitingen aan het begin van de wandelwegen worden geplaatst (die de toegankelijkheid voor de wandelaars niet zullen hinderen).

- Voor de ruiterroutes en menwegen is overlegd met uw buurtraad en met manage Houben (als hoofdgebruiker) en zijn oplossingen gevonden voor het type afsluitingen op de wandelwegen (2e fase).

- De waterbuffer heeft een overloop op de Mulderweg, waardoor zich bij vriezend weer een gevaarlijke ijslaag kan vormen; er hebben zich hierdoor al gevaarlijke valpartijen voorgedaan. In 2019 zal ook het wegdek van de Mulderweg vanaf de waterbuffer naar Thull worden vernieuwd en "op afschot" gelegd, zodat het water aan één kant van de weg zal worden afgevoerd.

Het water wordt zo geleid naar de kolk die zich op de grens van de bebouwde kom van Thull bevindt.

- De kolkroosters zullen, voor een goede afvoer van het water van de overloop, meer naar de zijkant van de weg worden verplaatst. Daarmee wordt tevens het probleem met het wegdek rond de kolk opgelost (3e fase).

- Als "finishing touch" zal een afwerklaag worden aangebracht die qua kleur meer met de omgeving harmonieert.